Saturday, January 29, 2011

BUDAYA COUPLING



COUPLING atau berpasangan menjadi budaya orang bercinta pada hari ini.tidak salah kalau berpasangan.tetapi salah berpasangan yang tidak ikut acuan islam. Apa yang di katakan berpasangan tidak mengikut acuan islam?? 

Pasangan bukan muhrim keluar berdua2an tanpa muhrim. pasangan bercinta ini biasanya di gelar cinta monyet. Gejala cinta monyet ini tidak habis2 menular dari bangku sekolah sehingga ke peringkat universiti. Ingatkan apabila sudah belajar smpai universiti,sudah agak matang dalam soal-soal bercinta.tetapi lagi teruk dan tidak ubah sperti budak2 skola bercinta.ke hulu ke hilir naik motor seperti suami isteri siap berpeluk lagi.

Pengawal keselamatan hanya mampu geleng kepala. Paling membimbangkan apabila berakhir di bilik2 hotel,kebanyakan pasangan termasuk pelajar IPT.apabila di Tanya pernah terlanjur? Dan hampir 80% jawapannya YA.apabila di Tanya soalan ini mereka mengaku pernah melakukanya berkali2.. Apabila di tanya,”Biasa buat di mana?” ”biasanya Buat di hotel”jawap mereka. ”Ada duit??” ”ada..kami pakai duit pinjaman” ”Hotel mana” ”mana2lah,yang sederhana,sesekali kami pergi gentinG” ”tidak Mengandung?” ”tidak kami guna kondom atau buang luar” “kenapa terlanjur??” “sbb nafsu.tidak dpt kawal” “tidak rasa bersalah??” “rasa tapi entahlah” Bila hendak kahwin?” ”tggulah,apabila sudah habis belajar,sudah dpat kerja,sudah kumpul duit,sdh ada kereta,dgn rumah,barulah kahwin” Kepada anak2 muda khusus untuk anda yang belajar di IPT2 di seluruh Malaysia…fikirkanlah kehidupan anda sbg seorang pelajar..jgn suka berfoya2 dgn kehidupan duniawi…sebagai pelajar,hargailah masa yang ada untuk menimba pengalaman pembelajaran..jangan sia2kan peluang, jgn membuat perkara2 yang melebihi batas2 agama,fikir2kan lah ibubapa anda di kampung,

 sedangkan ibubapa anda di kampung: sentiasa ingatkan anaknya sedang belajar bersungguh2

.
 .
.

sentiasa bangga dengan anaknya yang belajar di universiti

.
.
.

sentiasa hantar duit dengan anaknya yang kesempitan 

.
.
.

sentiasa telefon anaknya bertanyakan sihat atau tidak dan bagaimana pelajaran 







paling menyanyat hati mereka sentiasa berdoa dengan penuh tangisan menadah tangan kepada tuhan mendoakan kejayaan anak 

.
.
.
.
.
.
.


"WAHAI TUHANKU,SESUNGGUHNYA ENGKAULAH TEMPAT AKU MENYEMBAH DAN ENGKAULAH TEMPAT AKU BERMOHON KEAMPUNAN.WAHAI TUHAN, ANAKKU KINI JAUH DARI MATAKU, ANAKKU KINI SEDANG BELAJAR DI RANTAU ORANG,ANAKKU KINI SEDANG BERUSAHA MENCAPAI CITA-CITANYA DAN ANAKKU INGIN MEMBAHAGIAKAN ORANG TUANYA 1 HARI NANTI. WAHAI TUHANKU ENGKAU BERKATILAH USAHANYA, ENGKAU RAHMNATILAH USAHANYA DAN ENGKAU BERILAH KEJAYAAN KEPADANYA. BANTULAH DIA WAHAI TUHAN, SELAMATKANLAH DIA DI RANTAU ORANG WAHAI TUHAN DAN BANTULAH KAMI SEKELUARGA YANG SUSAH INI WAHAI TUHAN DENGAN KEJAYAANNYAWAHAI TUHAN.WAHAI TUHAN, SEMOGA ENGKAU PENUHI DAN KABULKAN PERMINTAAN KU INI WAHAI TUHAN. INILAH SAHAJA YANG MAMPU AKU LAKUKAN WAHAI TUHANKU. AKU SUDAH TUA DAN HANYA MENGHARAP KEJAYAAN ANAK-ANAK SAHAJA WAHAI TUHAN”.amin ya Rabbal Alamin.....

.
.
.
.
.

 Sanggup kah anda menipu ibu bapa anda hidup2..??fikirkanlah..



www.tips-fb.com

9 comments:

Sabri said...

haha.. menarik entri ni..
neway, perbezaan istilah mahram dan muhrim, muhrim maksudnya orang yang sedang dalam ihram (samada mengerjakan haji atau umrah), mahram pula orang yang haram dikahwini.. so, penggunaan istilah dekat atas ni x berapa tepat la k0t..

saya pun budak baru belajar~ mohon maaf salah dan silap.. ;)

nub said...

nicee.. kat u slalu sgt jadi budaya naik motor belainan jantina nih...couple2 lagi laa..adoii

Mknace said...

:) :) :)
nice entry
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

ShafiqIzwan said...

tenkiu2. ^^

ZWAN SABRI said...

Bagus entry nii..
memang menginsafkan bila baca...
pada masa yang sama, rasa takut plak kalaw 2 Allah turunkan balak kat kita semua..
huhu

Hannan Al-Qudsey said...

gud info & nice entry.. cara penyampaian yang sgt difahami.. bagus pada para anak dara & teruna utk baca entry ni.. jadikan pengajaran.
tak sanggup menipu orangtua just semata2 nk ikut trend atau rasa bahagia tapi sebenarnya diselubungi dosa.. nauzubillah..

niesz said...

moga kite sentiase beringat.. :)

updated entry : sendiri punya sendiri jaga

da[Y]un said...

terima kasih atas peringatan. teringat peasan abah; " Abah tak nampak apa yg anak abah buat, tp ingatlah Tuhan sentiasa perhati awk".

http://eremedayun89.blogspot.com/2011/01/perlu-ke-anda-undi-saya-sticky-mode.html

☆aDihAys☆ said...

btol..coupling mmg dah jd budaya..

mntk dijauhkan dr perkara seperti di atas..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...