Tuesday, October 25, 2011

Mayat Gaddafi Semakin Membusuk




Mayat Ghaddafi Semakin Membusuk..

Misrata, Libya - Mayat bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mula mereput dan berbau busuk selepas empat hari ditempatkan di dalam sebuah bilik sejuk simpanan daging di sini sejak Khamis lalu.

Pejuang-pejuang yang mengawal jenazah Gaddafi dan anak lelakinya, Motassim bertindak meletakkan lapisan plastik di bawah jenazah mereka ekoran cecair mayat mula mengalir di dalam bilik sejuk beku sebuah pasar tempat kedua-dua jenazah itu disimpan.

Warna kedua-dua mayat itu menjadi semakin hitam selepas tidak dikebumikan selama empat hari.

Para pejuang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) mula memberikan topeng bedah kepada para pelawat untuk melindungi daripada terhidu bau busuk yang tersebar ke dalam bilik sejuk beku tersebut.

"Tuhan mencipta firaun sebagai teladan kepada manusia lain," kata seorang penduduk, Salem Shaka yang melawat kedua-dua jenazah itu semalam.

"Jika beliau seorang yang baik, kami pasti akan mengebumikannya.

Namun, beliau sendiri yang memilih jalan ini (jalan kehancuran)," tambahnya.

Gaddafi dan anak lelakinya, Motassim mati dibunuh di bandar kelahiran Gaddafi, Sirte selepas mereka ditangkap pada Khamis lalu.

Seorang lagi lelaki menyatakan dia memandu sejauh 400 kilometer untuk melihat mayat Gaddafi.

"Saya datang ke sini untuk memastikan dengan mata saya sendiri. Semua penduduk Libya mesti melihatnya," katanya.

Pengebumian Gaddafi masih menjadi perbalahan dalam kalangan anggota-anggota NTC yang memerintah Libya buat sementara waktu.

Para pemimpin NTC mahu mayat Gaddafi dikebumikan di sebuah lokasi rahsia supaya makamnya tidak dipuja.

Namun, suku kaum Gaddafi mahu mayatnya dikebumikan di bandar kelahirannya di Sirte. - Reuters

Ulasan GB

Adalah tidak wajar untuk menyamakan Ghaddafi sebagai Firaun kerana Firaun itu jelas engkarnya kepada Allah s.w.t. sedangkan Ghaddafi dikenali sebagai da'ei antarabangsa yang dibenci oleh dunia barat.

Terpengaruh dengan daayah pemimpin dunia barat, ramai umat Islam sendiri diperangkap dan terperangkap menganggap Ghaddafi sebagai musuh Islam yang kononnya mempunyai harta berbillion sedangkan buktinya sehingga kini belum ditemui. 

Sepertimana yang GB pernah utarakan di dalam ulasan GB sebelum ini:

Terdapat laporan sebelum ini menyatakan mayat Gaddafi ditelanjangkan, malah diseret dan diberikan penghinaan oleh para pejuang NTC. 

Jika laporan itu benar, maka bererti ia sudah keterlaluan. Apatah lagi tembakan dilakukan tatkala Gaddafi sudah mengeluarkan perkataan rayuannya "jangan tembak, jangan tembak...".

Hadith Nabi saw: Dari 'Aisyah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Janganlah mencaci maki orang-orang yang telah mati, kerana mereka telah sampai pada balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan." Riwayat Bukhari. 

Jika dicacimaki orang yang telah mati itu tidak dibolehkan, apatah lagi disakiti, dikasari dan diaibkan mayat Gaddafi itu.

Dari 'Aisyah bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Mematahkan tulang mayit adalah sama halnya dengan mematahkannya dalam keadaan hidup." Riwayat Abu Dawud dengan sanad menurut syarat riwayat Muslim.

Kemurkaan Allah sengaja ditempah oleh rakyat Libya.


Apa yang dilakukan oleh mereka yang dikatakan "pejuang Libya" itu tidak pernah dilakukan oleh Nabi kita di dalam mana-mana peperangan walaupun terhadap musuh Islam paling jahat.

Justeru tiada justifikasi apa pun untuk memperlakukan mayat Ghaddafi sedemikian rupa selain dari hanya mendengar propaganda pemburukan watak beliau oleh dunia barat kerana bencikan Ghadaffi lantaran dakwah Islamnya.

sumber-http://greenboc.blogspot.com/2011/10/mayat-ghaddafi-semakin-membusuk.html
www.tips-fb.com

1 comment:

Azza Azman said...

kesiannya...dia islam buat lah cara islam... nak kena diorang ni. Allah turunkan Bala baru tau.

TIPS BELOG BUAT SEMUA BLOGGER BARU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...