Friday, November 4, 2011

hari Arafah



Hari Arafah merupakan hari yang mempunyai kelebihan tersendiri. Jika para jemaah haji diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana, kita yang tidak berkesempatan untuk menunaikan haji dianjurkan untuk berpuasa pada hari ini. Kedatangannya setahun sekali ini janganlah disia-siakan. Kita juga dianjurkan untuk berzikir dan berdoa kepada Allah pada hari ini. Di sini dipetik beberapa buah hadis untuk renungan kita bersama.
Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? Maka jawab Rasulullah S.A.W yang artinya: Dikaffarah (ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Hadis isnad sohih dikeluarkan oleh imam Muslim, Tarmizi, Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)
Daripada Sayyidatina ‘Aisyah telah berkata : Tiada dari hari dalam setahun aku berpuasa lebih aku gemari daripada hari Arafah. (Hadis isnad sohih dikeluarkan oleh Ibnu Abu Syaibah dan Baihaqi) 

Daripada Anas bin Malik telah berkata : Adalah dikatakan pada hari-hari sepuluh setiap hari(menyamai) seribu hari, hari Arafah(menyamai) sepuluh ribu. ….Telah berkata imam Baihaqi yaitu pada kelebihan. (Hadis isnad hasan dikeluarkan oleh imam Baihaqi dan disebut oleh imam Sayuti)
Semoga amalan kita bertambah dari tahun yang telah lalu dan dosa kita diampunkan oleh Allah. Gunakanlah segala peluang yang ada demi menambah lagi bekal akhirat kita sebelum bertemu Allah di hari yang tidak ada pertolongan lain selain mereka yang menemuiNya dalam keadaan hati yang bersih dan selamat daripada kekotoran dosa dan noda.
Rujukan:
1. Kitab Fadhailul Auqat oleh Abi Bakar bin Al-Husin Al-Baihaqi di kaji oleh Adnan Abdul Rahman Majid Al-Qaisi cetakan Maktabah Al-Manarah Makah Mukarramah


p/s : Jangan lupa esok berpuasa sunat Hari Arafah, 9 Zulhijjah bersamaan 5 Nov 2011 (Sabtu). Besar ganjarannya. Niat: "Sahaja aku berpuasa sunat Hari Arafah 9 Zulhijjah kerana Allah Taala."




www.tips-fb.com

9 comments:

Liyana said...

Alhamdulillah. selesai menunaikan ibadah puasa tu. :) sekali dlm setahun je pun. tak susah.

hoyahadis said...

salam aidiladha..
sye follow blog ni..(^_^)

hoyahadis

model baju korea said...

info2 bermanfat thanks yahh
salam kenal,,sukses yahh dengan postingan nya

عبده العمراوى said...



شركة تنظيف خزانات بالقطيف
شركة تنظيف موكيت بالدمام

코리아카지노 said...

a global network of academics and experts in the field who gather and analyze official data from around the world, found that more than half of all coronavirus deaths in nations including Belgium, France, Ireland, Canada and Norway occurred in care homes or among care home residents in all settings.
https://www.betting33.com

카지노사이트 said...

Health Canada says nearly 80% of all COVID-19 deaths in Canada are related to long term care institutions for the elderly. As of Tuesday, Canada reported more than 6,555 deaths from the virus.
https://www.syy577.com

바카라사이트 said...

The stakes have never been higher for Elon Musk's SpaceX. On Wednesday, the company will attempt to launch two NASA astronauts to the International Space Station in a mission called Demo-2.
https://www.dok222.com

카지노사이트 said...

It will mark the first time in history that a commercial aerospace company has carried humans into Earth's orbit. NASA and space fans have waited nearly a decade for this milestone, which will usher in the return of human spaceflight to US soil.
https://www.ccclub700.com

카지노사이트 said...

The launch of SpaceX's Crew Dragon spacecraft is moving forward despite the Covid-19 pandemic, which has shuttered both private and government operations across the US. NASA says it must carry on with the mission in order to keep the International Space Station, a giant orbiting laboratory, fully staffed with US astronauts.
https://www.hgame75.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...